6. – 7. september 2025
Letisko Košice / Múzeum letectva

Unikátna legenda s filmovým príbehom

Unikátna legenda s filmovým príbehom

Na leteckých podujatiach sú často stredobodom pozornosti akrobatické stroje. No občas sa na oblohe objaví aj lietadlo, ktoré zaujme úplne iným spôsobom – svojím príbehom. Takým bol počas uplynulého víkendu aj Beechcraft C-45H Expeditor, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 1942. Vojna mu síce určila smer, no po jej skončení čakal na lietadlo nový osud. V roku 1952 prešlo prestavbou na kuriérnu verziu a medzi rokmi 1952–1957 slúžilo v U.S. Air Force Strategy Care Command na prepravu VIP osôb.

Keď jeho vojenská kapitola skončila, otvorila sa nová – civilná. Expeditor sa stal jedným z prvých „business jetov“ svojej éry. Prepravoval náklad a cestujúcich, lietal s rybami na Aljašku aj ponad džungle Južnej Ameriky. Príbeh tohto konkrétneho Expeditora je však ešte výnimočnejší. Má nalietaných len 3 600 hodín, čo je zlomok oproti bežným 10–12 tisícom hodín u iných kusov.

Krátka služba v armáde a dlhé roky v sklade spôsobili, že sa zachoval v pôvodnej podobe. Väčšina jeho „bratov“ bola modernizovaná, on však zostal takmer taký, aký zišiel z výrobnej linky. Cesta späť do vzduchu však nebola jednoduchá. Lietadlo stálo osem rokov na letisku v Írsku, kým sa jeho nový majiteľ rozhodol riskovať. Expeditor kúpil po telefóne.

Následne musel privolať technikov z Duxfordu, ktorí stroj pripravili na prelet. „Do podobného dobrodružstva by som sa už druhýkrát nepustil, ale som rád, že som to vtedy urobil,“ priznáva dnes majiteľ a pilot Petr Bezděk. Udržať takýto kus histórie vo vzduchu si vyžaduje nemalé prostriedky. Ročné náklady dosahujú približne 1 milión českých korún. Financovanie preto zabezpečujú účasť na leteckých show, VIP lety pre firmy či spolupráca s filmovými produkciami. A práve film sa stal ďalšou kapitolou jeho príbehu.

Expeditor sa objavil v niekoľkých známych snímkach. Vidieť sme ho mohli vo filmoch „Lída Baarová“, „Sklenený pokoj“, vo francúzskych a belgických produkciách. Najväčším úspechom však bola spolupráca so štúdiom Fox na filme The Catcher Was a Spy.

Aj keď Expeditor nie je akrobatický stroj, na leteckých podujatiach vie zaujať. Petr Bezděk z Pure Aviation sa ho snaží ukázať zo všetkých uhlov: spredu, zhora aj zdola a čo najbližšie k publiku. Najväčším lákadlom je však však zvuk jeho dvoch hviezdicových motorov, ktorý priťahuje pohľady ešte skôr, než návštevníci uvidia lietadlo na oblohe. Pre Petra Bezděka je lietanie s Expeditorom viac než len práca. Opisuje to ako srdcovú záležitosť, ktorú nemožno ničím nahradiť.