6. – 7. september 2025
Letisko Košice / Múzeum letectva

Kedysi v Delfíne či Albatrose, teraz v kokpite historického MiGu. Tento pilot sa do Košíc vrátil po viac ako 40 rokoch

Kedysi v Delfíne či Albatrose, teraz v kokpite historického MiGu. Tento pilot sa do Košíc vrátil po viac ako 40 rokoch

Jeden z ikonických strojov Leteckých dní Košického kraja predviedol pilot, ktorého letecká dráha odštartovala práve na východe Slovenska. Roman Svoboda sa počas víkendu 6. a 7. septembra vrátil do Košíc, tentoraz však v kokpite historického prúdového lietadla MiG-15 UTI.

Naposledy tu lietal ešte v roku 1983 ako študent vysokej vojenskej leteckej školy. Vtedy cvičil na legendárnych typoch L-29 Delfín a L-39 Albatros, ktoré sa objavili aj počas nedávneho leteckého víkendu.

„Košice sa zmenili, pochopiteľne všetko je krajšie, ale predsa som spoznal pár miest. Hotel Hutník tam stojí stále a hneď sa mi tiež vybavili spomienky na časy, keď sme ako študenti bežali maratón po miestnom bulvári,“ spomína Svoboda, pre ktorého majú Košice stále špeciálny význam. „Tu sa koncentroval letecký život celého Československa. Vysoká vojenská letecká škola v Košiciach bola miestom, kde začínala väčšina mojich starších i mladších kolegov svoju kariéru,“ spomína pilot.

Lietadlo, ktoré Svoboda priniesol do Košíc, má za sebou pestrú cestu. Vyrobené bolo v roku 1955 vo Vodochodoch, no už o rok neskôr zamierilo do Poľska, kde slúžilo až do roku 1993. „Na tomto konkrétnom stroji lietal aj poľský kozmonaut Mirosław Hermaszewski,“ pripomína Svoboda významný moment v jeho histórii. Odtiaľ putoval MiG do USA, kde viac než desať rokov lietal na leteckých show. Až v roku 2014 sa ho podarilo priviesť ho späť do Česka, kde sa po generálnej údržbe opäť vzniesol k oblohe.

Na Leteckých dňoch Košického kraja predviedol MiG-15 UTI svoje schopnosti v plnej kráse. Od výkrutov a premetov až po ukážky letu vo vysokých i nízkych rýchlostiach. „Podľa možností, času a paliva ukazujeme všetko, čo lietadlo zvládne a to bez pomoci počítačov. MiG je klasika, človek si to musí v kokpite doslova odpracovať. Tu nie je žiadny autopilot. Je to náročnejšie, ale pre mňa stále nádherné,“ uzatvára Roman Svoboda.